Historie Easy Shift (deel 1) In 1969 start hij zijn eerste bedrijfje, Disk Motors in Udenhout (N.Br). Er worden eigen producten gefabriceerd, waaronder de toen nog revolutionaire schijfremsystemen voor racemotoren. De drukke werkzaamheden noodzaken hem om keuzes te maken. Daarom zegt hij de wegracecircuits na enkele succesvolle jaren vaarwel. Rob kiest vanaf dan definitief voor de sprint- en dragraces. In 1971 haalt 'Mister TT' Jaap Timmer hem naar Assen om daar een nieuw motorparadijsje te stichten. De formule 'Tweewieler Trefpunt Noord' slaat aan en wordt later veelvuldig gekopieerd. Vanaf 1975 is Rob eerst als ontwerper en later als directeur een stuwende kracht achter het populaire stroomlijnmerk SPEED 7. Ondertussen groeit door talrijke overwinningen, records en kampioenschappen zijn internationale faam als sprint- en dragracecoureur. Maar ook als autodidactisch ontwerper/constructeur. Fabrieksondersteuning is er van Benelli en later ook van Suzuki. In 1986 overleeft hij ternauwernood een spectaculaire crash tijdens een demowedstrijd in Ramsey op het beroemde en beruchte Isle of Man. Hij besluit dan, na ruim 20 jaar racen, een punt achter zijn motorsportloopbaan te zetten. De smaakmaker van de internationale dragracesport stopt ermee. De activiteiten binnen Racing Research worden wel voortgezet. Als promotor en organisator/race-director blijft hij nog enkele jaren bij het Europese dragracen betrokken. Ook introduceert hij het schakelen op perslucht in de GP-wereld. Een permanent pneumatisch Easy Shift schakelsysteem wordt voor Egbert ontwikkeld en ook daadwerkelijk ingezet. Dit levert veel publiciteit op. Hierdoor wordt Rob o.a. benaderd door een gehandicapte motorrijder. Deze vraagt om hulp en wordt d.m.v. eveneens zo'n Easy Shift systeem weer aan het rijden geholpen.
|