Historie Easy Shift (deel 1)

Rob Janssen - Zandvoort 1965 - Matchless 500cc
In 1965 start Rob Janssen op 18 jarige leeftijd zijn motorsportloopbaan als wegracecoureur in Zandvoort op een 500 cc Matchless. De seizoenen daarna rijdt hij in alle soloklassen, behalve de 50 cc. Ook endurance-wedstrijden staan op zijn programma. Vanaf 1966 neemt hij tevens deel aan vrijwel alle sprint- en dragracewedstrijden.

In 1969 start hij zijn eerste bedrijfje, Disk Motors in Udenhout (N.Br). Er worden eigen producten gefabriceerd, waaronder de toen nog revolutionaire schijfremsystemen voor racemotoren. De drukke werkzaamheden noodzaken hem om keuzes te maken. Daarom zegt hij de wegracecircuits na enkele succesvolle jaren vaarwel. Rob kiest vanaf dan definitief voor de sprint- en dragraces.

In 1971 haalt 'Mister TT' Jaap Timmer hem naar Assen om daar een nieuw motorparadijsje te stichten. De formule 'Tweewieler Trefpunt Noord' slaat aan en wordt later veelvuldig gekopieerd.

Vanaf 1975 is Rob eerst als ontwerper en later als directeur een stuwende kracht achter het populaire stroomlijnmerk SPEED 7. Ondertussen groeit door talrijke overwinningen, records en kampioenschappen zijn internationale faam als sprint- en dragracecoureur. Maar ook als autodidactisch ontwerper/constructeur. Fabrieksondersteuning is er van Benelli en later ook van Suzuki.

De 'Bulletproof' dubbele Norton tijdens de burn-out
In 1980 kiest hij definitief voor een carrière als full-prof motorcoureur. Als nevenactiviteit sticht hij weer een eigen bedrijf: Rob Janssen's Racing Research. Met een scala aan eigen producten, zoals superlichte aluminium racewielen, frames, kunststofdelen,versnellingsbakken, lachgas (N2O) installaties en… air shifters!! Al in 1981 wordt voor het eerst de merknaam Easy Shift gebruikt. Zowel Rob als zijn concurrenten racen succesvol met deze betrouwbare schakelsystemen. Rob ontvangt van zijn collega's zelfs een prijs als 'Beste Airshifter-bouwer'.

In 1986 overleeft hij ternauwernood een spectaculaire crash tijdens een demowedstrijd in Ramsey op het beroemde en beruchte Isle of Man. Hij besluit dan, na ruim 20 jaar racen, een punt achter zijn motorsportloopbaan te zetten. De smaakmaker van de internationale dragracesport stopt ermee. De activiteiten binnen Racing Research worden wel voortgezet. Als promotor en organisator/race-director blijft hij nog enkele jaren bij het Europese dragracen betrokken.

Rob als ontwikkelingstechnicus bij Egbert Streuer - Foto: Henk Keulemans
Drievoudig wereldkampioen zijspanracen Egbert Streuer haalt hem in 1990 als ontwikkelingstechnicus binnen in zijn Grand Prix-team. Rob's enorme ervaring en zelfvergaarde technische kennis zijn zeer welkom bij de bouw van een geheel nieuw en eigen motorblok: de Stredor.

Ook introduceert hij het schakelen op perslucht in de GP-wereld. Een permanent pneumatisch Easy Shift schakelsysteem wordt voor Egbert ontwikkeld en ook daadwerkelijk ingezet. Dit levert veel publiciteit op. Hierdoor wordt Rob o.a. benaderd door een gehandicapte motorrijder. Deze vraagt om hulp en wordt d.m.v. eveneens zo'n Easy Shift systeem weer aan het rijden geholpen.

volgende pagina...


 
   
Rob Janssen - Zandvoort 1965 - Matchless 500cc Rob Janssen - 'Disky' - Eerste eigenbouw sprinter
   
Rob (midden) en Jaap Timmer (links) bij Tweewieler Trefpunt Noord Benelli Sprinter met Alco-racekuip
   
Rob op de Nimag Suzuki GS1000s op Santa Pod (GB) De 'Bulletproof' dubbele Norton tijdens de burn-out
   
'Beste Air Shifter Bouwer' - van de collega racers 'Witch Hunter' Rob's laatste sprintmotor...
   
'Smaakmaker' Rob met race-smoking Streuer-Brown - het laatste jaar - Foto: Henk Keulemans
   
Rob als ontwikkelingstechnicus bij Egbert Streuer - Foto: Henk Meulmans Eerste door Rob aangepaste motor voor gehandicapten op de motorbeurs in Zuidlaren